İmplant Hastalıkları

İMPLANT HASTALIKLARI NEDİR

İmplant tedavisi genel anlamı ile eksilen bir organın yapayı ile değiştirilmesidir.  Dişhekimliğinde,  eksik dişlerin yerine çene kemiğine yerleştirilen yapay diş köklerinin üzerlerine diş yapılabilmektedir. İmplantlar mekanik sorunlar da çıkartabilirler, ancak burada sadece implantların etrafındaki dişetleri ile ilgili bilgiler paylaşılacaktır.

İMPLANTLARIMIN ETRAFINDAKİ DİŞETLERİM SAĞLIKLI MI?

Doğal dişlerde olduğu gibi implantların etrafındaki dişetlerinin sağlıklı olmasının en önemli iki göstergesi uçuk pembe doku rengi ve günlük hayatın akışı içerisinde kanamamasıdır. Dişetleri kendiliğinden veya yemek yerken kanamadığı gibi muayene sırasında da kanamamalıdırlar. Ancak görsel değerlendirme fikir verebilmekle birlikte ağız sağlığının diş hekimi tarafından değerlendirilmesi gerekir. Dişetlerinin ince olduğu durumlarda implantın renginin dışarıya yansıması görülebilir.  Ayrıca ilerlemiş implant hastalıklarında implantların etrafında irin akıntıları gözlenebilir.

İMPLANT ÇEVRESİ DİŞETİ  HASTALIKLARI NELERDİR?

İmplantların etrafında yumuşak dokuyu ilgilendiren  iki tip hastalık görülür. Birincisi peri-implant mukozitis, diğeri ise peri-implantitisdir.

PERİ-İMPLANT MUKOZİTİS

Bu hastalık implantın çevresindeki sadece yumuşak dokuların etkilendiği, kanama, dişeti çekilmesi ve dişetlerinin kolay acıması ile belirtiler veren hastalıktır. Tedavi edildiğinde tamamen ortadan kalkar ve implantın kemik içerisindeki kalıcılığını etkilemez. Tedavi edilmediğinde ise peri-implantitise dönüşür. Oluşmasındaki esas neden ağız bakımının yetersiz yapılması veya yapılamamasıdır.

PERİ-İMPLANTİTİS

İmplant etrafındaki dişetleri ile birlikte implantı yerinde tutan kemiğin de hastalanması durumudur. Sıklıkla erken dönemde dişetlerinde kanama ve rahatsızlık hissi ile belirti verir. Bu belirtilerle beraber implantın etrafından irin gelmesi de tipik bulgudur. Ancak bazı durumlarda hastanın algılayabileceği şiddette irin gelmemekle birlikte dişeti kırmızı ve kabarıktır .  Bu hastalık tedavi edilmediğinde, kemiğin tamamen erimesi ve implantın kaybedilmesi ile sonlanır.

İMPlANT HASTALIKLARI TEDAVİ EDİLEBİLİR Mİ?

İmplant çevresindeki dişeti hastalıklarının tedavisi mümkün olmakla birlikte doğal dişlerde elde edilen başarıya ulaşmak güçtür. Ancak peri-implant mukozitis aşamasında tanısı konulduğunda tamamen tedavisi olasıdır. Peri-implantitisin tedavisi ise meşakkatli ve başarısı daha düşük bir tedavidir. Bu nedenle peri-implant mukozitisin belirtilerinin iyi takip edilmesi ve zamanında müdahale edilmesi önemlidir. Peri-implant mukozitisin erken tanısı implant etrafı hastalıkların önlenmesinde değerli bir aşamadır.

AĞZIM KOKUYOR

Ağız kokusu sindirim sistemi ve ciğerlerden gelebileceği gibi büyük bir çoğunlukla ağız içerisindeki sorunlardan kaynaklanır. Doğal diş ve implantların birlikte hizmet ettikleri ağızlarda dişlerin arasına takılan gıdalar, yetersiz ağız bakımı, dişeti iltihabı bu tür kokulara neden olur. Dişlerle implantların dişetinden çıkış noktalarında çaplarının belirgin derecede farklı olması bu sorunu hazırlayan unsurlardan biridir. Ağız bakımının fırçalama ile iyi yapılamaması, özellikle dişler arası temizliğin eksikliği bu bölgelerdeki sorunların hazırlayıcı unsurlarıdır.

DİŞLERİMİ SALLANDIKLARI İÇİN KAYBETTİM, İMPLANTLARIMI DA KAYBEDECEK MİYİM?

Eğer gerekli dişeti tedavilerini görmediyseniz ve düzenli diş hekimi kontrolü altında değil iseniz, evet. Dişlerin sallanarak kaybedilmesi dişeti hastalıklarının sonucudur. Dişlerinizin başına gelenlerin implantlarınızın da başına gelmesi yüksek olasılıktır.

İMPLANTLARIMIN ETRAFINDAKİ DİŞETLERİM ÇEKİLİYOR

İmplantların etrafındaki dişetlerinde çekilme sert fırçalama, kötü ağız bakımı, ince dişeti ve implantların konumu gibi pek çok farklı sebepten olabilir. Nedenin neden olduğu ve nasıl önlenebileceği diş hekimi muayenesi ile belirlenebilir.”

SİGARA İÇİYORUM

Tıpkı doğal dişlere olduğu gibi implant bulunan ağızlarda da sigara içme ağız bakımını olumsuz yönde etkiler. Dişetini doğrudan dumanı ile ve kana karışan nikotin yolu ile etkileyerek dişeti  ve implant hastalıkları için uygun ortamın hazırlanmasına yol açar. Sigaranın iltihabı maskeleyici özelliğinden dolayı hastalığın ilerleyişi fark edilmeyebilir. Sigara içen bireyler içmeyen bireylere göre dişeti ve implant hastalıkları açısından daha riskli bir gruptadırlar. Günümüzde yaygın olan elektronik sigaraların etkisi de farklı değildir. Nikotin içerdikleri sürece vücudun savunma sistemini olumsuz etkileyerek dişeti hastalıklarına daha açık olunmasına neden olur.

İMPLANTLARIMIN ÜZERİNE DİŞLERİMİ YAPTIRDIM, VE SORUNLARIM BAŞLADI

İmplantların üzerine yaptırılan protezlerden sonra dişetlerinin kanamasının önde gelen nedeni ilgili bölgede gereken düzeyde temizlik işlemlerinin yapılmaması veya yapılamamasıdır.  Bunun nedenleri arasında implant üzerindeki protezlerin temizlenmeye elverişli olmaması sayılabileceği gibi implant ve protezlerin temizliğinin birey tarafından gerektiği gibi yapılmaması diğer en sık karşılaşılan nedendir.

En kısa zamanda bir diş hekimine gidilmesinin büyük faydası olacaktır. Hastalığın erken dönemde teşhisinin konulması hem tedaviyi kolaylaştıracak, hem de tedavi maliyetlerini düşürecektir.

UNUTMAYINIZ; SADECE FIRÇALAMAK YETERLİ DEĞİLDİR. Ağız bakımı ağzın tümünü içermelidir. Sadece diş fırçası kullanımı dişlerin yalnız görünen yüzeylerinin temizlenmesine yardımcı olur. Diş aralarına fırçaların ulaşamaması yüzünden bu bölgelerin temizlenmesi için yardımcı gereçlere ihtiyaç duyulur. Bunlar diş arası mesafelere göre diş ipi veya ara yüz fırçası olabilir. Dişlerin tüm yüzeylerinin temizlenebilmesi için sadece diş fırçası kullanımı yeterli değildir.  Fırçalama ve diş aralarının nasıl temizlenebileceği konusunda hekiminize danışınız.