NİKOTİN VE AĞIZ SAĞLIĞI

Sigara kullanımının bilinen zararlı etkilerinin yanı sıra neden olduğu ağız sağlığı sorunları sıklıkla göz ardı edilmekte veya bilinmemektedir. Sigara kullanımı ile akciğer kanseri arasındaki neden sonuç ilişkisinin aynı şiddette ve şekilde ağız içi kanserleri ile sigara kullanımı arasında olduğu kanıtlanmıştır. Diğer bir deyişle sigara kullanımı sadece akciğer kanserinin gelişmesinde etkili olmakla kalmayıp dişeti, dil ve dudak kanserlerine de zemin hazırlamaktadır.  Ancak sigara kullanımının ağız sağlığı üzerindeki olumsuz etkisi kanser ile sınırlı değildir.

Sigara kullanan bireylerde dişeti hastalıkları ve dişleri yerinde tutan kemiğin erimesine daha sık rastlanmaktadır. Sigara  dumanında kanser yapıcı maddelerin yanı sıra damar büzücü maddeler ve vücudumuzun savunma  sistemini bozucu veya engelleyici maddeler de içermektedir. Bu nedenle ağız bakımının yetersiz olmasına bağlı gelişen bir dişeti hastalığının varlığında bireyin aynı zamanda sigara kullanması vücudun bu mikroorganizmalar mücadele etmesinde de zafiyete yol açar  hastalığı daha hızlı ilerlemesine yol açar.

Diğer taraftan dişeti hastalıklarının en önemli belirtisi dişeti kanamasıdır. Sağlıklı dişeti kanamaz, dişeti sadece hasar gördüğünde veya hastalıklı olduğunda kanar. Diğer bir deyişle dişeti kanaması bir hastalık belirtisidir ve sigara kullanan hastalarda dişetinin daha az kanaması bir sağlıklı olma durumundan ziyade dişeti hastalığının en önemli belirtisinin gizlenmesi durumudur. Böylece ilerlemesi belirti vermeksizin devam eden hastalık dişlerin daha erken sallanmasına ve çekilmesine neden olmaktadır.

Sigara içen bireylerde dişeti hastalığı sadece daha hızlı ilerlemekle kalmayıp aynı zamanda bu bireylerde dişeti hastalıklarının da tedavisi daha güç ve zahmetli olmaktadır.  Dolayısı ile sigara içenlerde tedaviden elde edilecek başarı daha düşüktür.

Sigara kullanma alışkanlığının ağız sağlığına olan olumsuz etkilerinin iki boyutlu olduğu şeklinde özetlenebilir.  Sigara kullanan bireylerde diş kaybı ile sonlanabilecek dişeti hastalıkları hem daha sık görülmektedir, hem de tedavisi daha güç olmaktadır.

Günümüzde sigara alışkanlığını terk etmeye çalışanlar ve daha az zararlı olduğunu düşünenler arasında elektronik sigara giderek yaygınlaşmaktadır. Elektronik sigaraların neredeyse tamamının buharlaştırılmış nikotin içerdiği unutulmamalı ve sigara kadar zararlı olduğu bilinmelidir.

Sigara kullanımının dişeti hastalıkları ile ilişkisi bununla sınırlı kalmayıp ağız kokusuna neden olması nedeni ile de sosyal açıdan da  gündeme gelmektedir. Ağız kokusundan şikayet eden bireylerde sigara kullanma alışkanlığından vazgeçilmediği sürece ağız kokusunu giderilmesinde başarıya ulaşılması zor görünmektedir.